Płatki owsiane - zdrowie na talerzu | Na zdrowie - z naturą do zdrowia

sobota, 22 września 2012

Płatki owsiane - zdrowie na talerzu

Płatki owsiane - podstawa mojego śniadania.





Płatki owsiane są skarbnicą minerałów i witamin. 

Nie zawierają soli. 
W 100 g surowych płatków znajdziemy 350 mg potasu, 54 mg wapnia, 129 mg magnezu, 
3,9 mg żelaza, 5mg manganu, cynku.
Płatki gotowane nie zawierają praktycznie witamin, natomiast surowe mają np. 
0,462 mg witaminy B1.
0,151 mg witaminy B2, 
0,87 mg witaminy PP 
i aż 2 mg witaminy E. 

Płatki owsiane w 100g zawierają 1,9 g błonnika.

Codzienne spożywanie płatków owsianych, dzięki dużej w nich zawartości rozpuszczalnego błonnika (beta-gluten)  znacząco wpływa na obniżenie cholesterolu i cukru we krwi,  przyspiesza przemianę materii, poprawia perystaltykę jelit, ma dobre działanie na serce. 

Owies działa przeciwzapalnie w niektórych schorzeniach skóry. 

Zawiera duże ilości inhibitorów proteazy, które tłumią działanie rakotwórczych enzymów i substancji chemicznych w przewodzie pokarmowym. 
Przetwory owsa zmniejszają ryzyko raka jelita grubego, gdyż ułatwiają wypróżnienia, wpływając korzystnie na uchyłki jelitowe i hemoroidy.


Obecnie produkowane są trzy rodzaje  płatków:
- płatki zwykłe - poddane najmniejszej obróbce hydrotermicznej,
- płatki owsiane górskie - o większym stopniu przetworzenia,
- płatki owsiane błyskawiczne - gotowe do spożycia na zimno.

Płatki owsiane znane są już z czasów starożytnej Grecji i Rzymu. Nieobce były też Chińczykom.




5 komentarzy:

  1. Płatki owsiane są rewelacyjne, mój znajomy leczył nimi trądzik i bardzo mu pomogły ;D Ciekawy blog tak nawiasem mówiąc ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zalet płatki owsiane mają wiele, o wielu sam jeszcze nie wiem. Ta wiedza przyjdzie z czasem, w miarę potrzeb.
      Fajnie, że znajdujesz w tym blogu coś ciekawego.

      Usuń
  2. Darku, Polecam twojej uwadze ciasteczka owsiane wykonane na bazie płatków i otrąb owsianych. Może trochę kaloryczne, ale przepyszne. ;) Pozdrawiam, Iza
    Oto odnośnik do HTML.net

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyglądają apetycznie. Próbowałaś z miodem?

      Usuń
  3. Płatki owsiane wykorzystuję w różny sposób, np. dodaję do chleba, jogurtów (wówczas dodaję miodek), obtaczam mięsko (ostatnio kulki mięsne Thai). Robię też musli domowej roboty. :) Widziałam Twój pomysł na śniadanie z płatkami owsianymi. Pewnie go wypróbuję. Iza

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Printfriendly